Käsitletava kooli kinnistu unikaalne asetus loob olukorra, kus kooli peauksele lähenetakse nii põhjast kui lõunast. Liikumisvajadus lõikab krundi piki suunas läbi ning antud töös on tekkivale teljele antud linnalik uue tänava iseloom. Linnakoesse tekkiv uus nn. Kooli tänav eelkõige toob õppurid kooli, samas võimaldab liikumist läbi ala erineval kiirusel – vaadeldes, osaledes või peatusteta. Kooli tänav kui tegevusruum on sümbioos tänavast, amfiteatrist, spordiplatsist, väljakust, pargist, mängualast.
Töö raames on läbi töötatud terve rida hoone kuju ja asukoha stsenaariumeid, millest kavandatud lineaarne maht töötab asendiplaaniliselt Rohu ja Garnisoni tänavate ühendustelje servas edukalt. Kooli pikemad fassaadid vaatavad koolihoone tüpoloogiale sobivalt itta ja läände. Välditud on otse lõunasse suunatud klassiruumide ja varjestamata fassaadide kavandamist. Teise korruse eenduvad hooneosad ei takista jalakäija tasandil krundil liikumist, samas mõjuvad atraktiivsete mahuliste aksentidena. Saali postidel maht markeerib ka 1.korruse peasissepääsu, mis muudab koolihoone linnaruumis funktsionaalselt „loetavaks“.
Hoone plaanilahendus on sümmeetriline – kaks võrdset töötamise tiiba ning neid siduv keskne ühisala. Et hajutada avatud funktsioone kooli peale laiali, on aula viidud teisele korrusele. Selline liigutus loob ühisala – kooli “südame” – mõlemale korrusele. Esimese korruse keskses alas on fuajee garderoobi ja sööklaga, teisel korrusel aula ühisala, vaiksete alade ja raamatukoguga. Kogu keskset ala ühendab herilaspesamotiivis peatrepp. Analoogne vormimotiiv kordub väikevormides nii interjööris kui eksterjööris ning tasakaalustab sirgjoonelist plaanilahendust pehmemate joontega, lisades mängulisust ja vaheldusrikkust. Hoones sees kordub asendiplaaniline Kooli tänav, luues töö- ja klassiruumide vahele keskse, hoone pikiteljelise ühisala. Töös on välditud koridoride kavandamist, seda asendab mitmeilmeline liigendatud ühisala, mis on võimendatult lai ala moodustades endast omaette ruumi, samas olles funktsioneeriv liikumistee, istumise-, oote- ja õpiala.
The unique location of the school property in question creates a situation where the main door of the school is approached from both the north and the south. The need to move cuts through the plot in the longitudinal direction, and in this work the new axis is given the character of an urban new street. The new so-called School Street in particular brings students to the school, while allowing movement through the area at different speeds – observing, participating or non-stop. Kooli Street as an activity space is a symbiosis of a street, an amphitheater, a sports field, a square, a park, a playground.
Within the framework of the work, a number of scenarios for the shape and location of the building have been developed, of which the planned linear volume works successfully according to the position plan at the connection axis of Rohu and Garnison streets. The longer facades of the school look east and west according to the typology of the school building. The design of classrooms and unshielded facades facing directly to the south has been avoided. The protruding parts of the building on the second floor do not impede movement on the plot at the pedestrian level, but at the same time act as attractive volumetric accents. The volume at the posts of the hall also marks the main entrance on the 1st floor, which makes the school building functionally “readable” in the city space.
The plan of the building is symmetrical – two equal working wings and a central common area connecting them. To disperse the open functions to the school, the hall has been moved to the second floor. This movement creates a common area – the “heart” of the school – on both floors. In the central area of the first floor there is a lobby with a wardrobe and a dining room, on the second floor a hall with a common area, quiet areas and a library. The entire central area is connected by a main staircase in the wasp nest motif. The similar form motif is repeated in small forms both in the interior and exterior and balances the straightforward design with softer lines, adding playfulness and variety. Inside the building, the planned Kooli Street repeats itself, creating a central, longitudinal common area between the work and classrooms. The work avoids the design of corridors, it is replaced by a multifaceted articulated common area, which is an amplified wide area forming a separate space, while being a functional movement, seating, waiting and study area.
Martin Kinks, Risto Parve, Kai Süda, Margit Valma, Heldi Jürisoo, Marju Tammik
Sisearhitektuur / Interior – MP Stuudio OÜ
Maastikuarhitektuur / Landscape – Lootusprojekt OÜ
Projektijuhtimine / Project Management – HOCO OÜ
Aasta parim puitfassaad
Annual Best wooden facade award
Rahvahääletuse lemmik – parim puidust hoone
Annual Public vote award for best wooden building